מהי דיאטת ניקוי רעלים?

מהי דיאטת ניקוי רעלים?רעלים עלולים לפגוע ברקמות הגוף, וכוללים מוצרי פסולת הנוצרים כתוצאה מפעילות תא נורמאלית, כגון אמוניה, חומצה לקטית והומציסטאין.

רעלים נמצאים גם בסביבה ועשויים לחדור דרך המזון והמים אל הגוף. הכבד, המעיים, הכליות, הריאות, העור, הדם ומערכות הלימפה עובדים יחד על מנת להבטיח שרעלים כימיים יהפכו לתרכובות מזיקות פחות ויופרשו מהגוף.

עקרונות דיאטת ניקוי רעלים

תכנית תזונה זו כוללת המלצות לשילוב עשבי תיבול רבים בתזונה, תוספי תזונה ופעילות גופנית, בעקרונות הזהים לסדנת באדי אנד לייף. מטפלים אלטרנטיביים ממליצים בדרך כלל להתחיל את הדיאטה בעדינות ובהדרגה. זוהי תכנית ממוקדת וקצרה, המתמקדת בחיסול רעלים סביבתיים ותזונתיים מהגוף.

מרכיבי הדיאטה כוללים:

אגוזים וזרעים

מומלץ לבחור אגוזים וזרעים שאינם קלויים וללא מלח. אלו כוללים:

  • שקדים
  • אגוזי קשיו
  • אגוזי מלך
  • גרעיני חמניות
  • גרעיני דלעת
  • שומשום
  • זרעי צ'יה
  • קוקוס
  • טחינה
  • בוטנים וחמאת בוטנים – בדרך כלל אינם מומלצים.

שמנים

אלו כוללים:

פירות

ניתן לאכול פירות טריים או קפואים; מיצים טבעיים; פירות יבשים שאינם ממותקים בכמויות מוגבלות, כגון חמוציות, תמרים, צימוקים ופירות יער.

ירקות

במיוחד ירקות טריים, כולל ברוקולי, כרובית, בצל, שום, ארטישוק, סלק וירקות בעלי עלים ירוקים כהים כגון כרוב ועלי מנגולד. יש להימנע מתירס, היות והוא יוצר חומצה.

דגנים ועמילנים

מומלץ לאכול דגנים מלאים כגון אורז מלא, קינואה, כוסמת, ושיבולת שועל, מפסטה מלאה, אטריות כוסמת טהורות, קרקרים מחיטה מלאה ולחמי שיפון או שאור.

שעועית וקטניות

אפונה, עדשים, ושעועית ירוקה וצהובה.

תפריט דיאטת ניקוי רעלים

המעבר לתזונת הדיאטה צריך להתבצע בהדרגה, תוך הקפדה על שתיית מים מינרלים פושרים עם לימון.

ארוחת בוקר – ארוחה טיפוסית מורכבת מחמישים אחוז פירות או ירקות, כולל מיץ ירקות ירוק. בנוסף, ניתן להרכיב ארוחה הכוללת מרכיבים לבחירה כגון פירות יער; פרוסת לחם ללא גלוטן עם אבוקדו או חמאת אגוזים אורגנית; שיבולת שועל; תה צמחים או תה ירוק.

ארוחת צהריים – ארוחה טיפוסית של דיאטת ניקוי רעלים מורכבת משישים עד שמונים אחוזים של ירקות, רצוי טריים, כגון פלפלים, עגבניות, מלפפונים, ובצל סגול. עשרים עד ארבעים האחוזים הנותרים כוללים מזונות צמחיים אחרים כגון חומוס מבושל, ברוקולי מאודה, דגנים ללא גלוטן כגון אורז או קינואה, בטטה אפויה או דג מאודה. לחילופין, ניתן לאכול חומוס מבושל בכורכום, ג'ינג'ר וכמון; ירקות מאודים; ועדשים.

ארוחת ערב – זוהי ארוחה קלה המורכבת מסלט ירקות, עם שתי כפיות שמן זית, כפית מיץ לימון טרי, וכפית עשבי תיבול טריים קצוצים. לחילופין אפשר לאכול סלט כרוב עם צנוברים וחמוציות.

חטיפים – מותרים לאכילה בין הארוחות ויכולים לכלול 10 עד 15 שקדים שאינם קלויים וללא מלח; פרי קטן; ירקות חתוכים כגון גזר, סלרי או מלפפון; קרקרים ללא גלוטן וללא מלח עם ממרח אבוקדו או חומוס; מעט כרוב חתוך; שייק ירקות ירוקים; מיץ סלק, מיץ גזר או מיץ תפוחים עם ג'ינג'ר.

יתרונות דיאטת ניקוי רעלים

דיאטת ניקוי רעלים זהה בבסיסה לעקרונות דיאטה 5:2. זוהי תכנית תזונה הכוללת צמחי מרפא ושיטות אחרות להסרת רעלים סביבתיים ותזונתיים מהגוף. יתרונותיה כוללים אנרגיה משופרת, עור בהיר יותר, פעילות מעיים סדירה, שיפור בתפקוד מערכת העיכול, וריכוז מוגבר של חומרים טהורים וחיוניים לגוף לאחר הדיאטה.

אזהרות – מה חשוב לדעת?

אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר הנלוות לדיאטת ניקוי רעלים היא כאב ראש בימים הראשונים, הנובע בדרך כלל בשל הגמילה מקפאין. מסיבה זו, מומלץ לעיתים קרובות להקטין בהדרגה את כמות הקפאין לפני תחילת הדיאטה.

תופעות לוואי נוספות כוללות שלשול מוגבר, מה שעלול להוביל להתייבשות ואובדן אלקטרוליטים. עצירות עלולה להתרחש עם צריכת סיבים עודפים ללא הגדלת צריכת הנוזלים. בנוסף יתכן שיתרחשו תופעות כגון עייפות, עצבנות, אקנה, ירידה במשקל ורעב. כל החמרה של התסמינים או הופעת תסמינים חדשים במהלך הדיאטה, צריכים להיבדק על ידי רופא מוסמך.

מה אומרים המבקרים?

מספר מבקרי דיאטת ניקוי רעלים סבורים כי הן אינן נחוצות, שכן הגוף מסוגל לטהר את עצמו בכוחות עצמו ללא סיוע תזונתי. המערכת הגופנית מפותחת כך שהיא מסוגלת לחסל כראוי כימיקלים חדשים. בנוסף, דיאטת ניקוי רעלים הנמשכת לטווח הארוך, עלולה לגרום לחסכים תזונתיים, במיוחד של חלבון וסידן.

קראו עוד:

דיאטת מים