איך לרזות אחרי הלידה?

דיאטה אחרי לידהבמהלך ההיריון נשים רבות נוטות לזנוח את הניסיונות להורדה במשקל ובדרך כלל בסופו של דבר כתוצאה מכך לאחר ההיריון נותרים בגופן אי אילו קילוגרמים עודפים.

לאור זאת, נשים רבות מעוניינות להשיל כמה שיותר קילוגרמים ואם אפשר אז כמה שיותר מהר לאחר הלידה. עם זאת, לאחר לידה רגילה מומלץ להמתין לפחות שישה שבועות עד שחוזרים לשגרת פעילות גופנית ובמידה ומדובר על לידה בניתוח קיסרי, הרי שמומלץ להמתין אף שמונה שבועות לכל הפחות לאור הטראומה שעברה על הגוף.

מילת המפתח – הדרגתיות

לאחר הלידה צריך לספק לגוף את המנוחה לה הוא זקוק מצד אחד ואת מלוא התצרוכת הקלורית הנחוצה לו מצד שני. כאשר מתחילים בדיאטה לאחר הלידה מומלץ מאוד לעשות זאת בהדרגתיות ובשילוב של דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול באימהות לאחר הלידה.

נשים מניקות צריכות לזכור שהן אחראיות לא רק לתזונה שלהן אלא גם לתזונה של התינוק שלהן ולפיכך חשוב מאוד לצרוך תזונה מאוזנת המכילה את כל המרכיבים החיוניים.

שילוב של פעילות גופנית

לאחר שהגוף מחלים מהלידה, ניתן להתחיל לעסוק בפעילות גופנית תוך התאמה אישית למצבה וליכולותיה של האישה באופן ספציפי. הפעילות הגופנית צריכה לשלב תרגילי בטן עם תרגילי סיבולת לב ריאה על מנת לעצב את הגוף לאחר ההיריון ולחזק את השרירים, אך מבלי להזניח את שריפת הקלוריות החשובה להרזיה. פילאטיס היא פעילות מומלצת ביותר לאימהות אחרי לידה וכן ניתן לשלב פעילות אירובית במהלך היומיום ולהשתמש בעגלה כתוספת התנגדות.

הגדלת נפח הירקות בתפריט

במהלך ההיריון נשים רבות פורקות כל עול ומרגישות שבאפשרותן לאכול מכל הבא ליד וכך מפתחות הפרעות אכילה במהלך ההיריון. עם זאת, לאחר הלידה יש לשים קץ לחגיגות ולחזור לתזונה מאוזנת ובריאה.

אחת הדרכים היעילות ביותר להורדה במשקל היא להגדיל את נפח הירקות בתפריט היומי. הגדלת נפח הירקות מובילה מטבע הדברים להקטנת הנפח של המזונות האחרים. הירקות מכילים סיבים תזונתיים אך אינם מכילים כמות רבה של סוכרים או שומנים. לפיכך, הם תורמים רבות לתחושת השובע, אך אינם תורמים לעלייה במשקל.

להימנע מאכילה בהיסח הדעת

עיקרון חשוב מאוד של הדיאטה לאחר הלידה הוא להימנע מאכילה בהיסח הדעת ולהקפיד על ארוחות מסודרות בשעות קבועות. נכון, סדר היום של האם לאחר הלידה אינו קבוע ומשתנה בהתאם לזמני הערנות של הרך הנולד, אך מומלץ בכל זאת להשתמש בארוחות המסודרות כמעין עוגן לסדר היום באופן כללי.

אכילה בהיסח הדעת היא אכילה תוך כדי עיסוק בפעילות אחרת שאינה קשורה לאכילה. בין היתר מדובר על אכילה תוך כדי משחק עם התינוק, אכילה תוך כדי שיחה בטלפון, אכילה תוך כדי עבודה מהבית, אכילה תוך כדי קריאת עיתון או צפייה בטלוויזיה ועוד. חשוב מאוד לאכול ללא הפרעות וללא עיסוק בפעולות אחרות. נסו לפנות זמן פנוי שכל כולו ריכוז באוכל הנצרך ודבר זולתו.

מה הוא קצב הירידה במשקל המומלץ?

מומלץ מאוד לרדת במשקל באופן הדרגתי ולכל היותר לרדת כחצי ק"ג מדי שבוע. ירידה מהירה יותר כרוכה בצריכה מועטה ביותר של קלוריות ועלולה להוביל לשבירה של הדיאטה ולעלייה מהירה במשקל תוך זמן קצר מאוד. ככל שהירידה במשקל תהיה הדרגתית יותר, כך היא תהיה אפקטיבית יותר וכך היא גם תהיה יציבה יותר למשך זמן ארוך יותר.

נשים שסובלות מעודף משקל משמעותי יכולות לרדת אף יותר מחצי ק"ג בתלות בכמות הקילוגרמים העודפים ועל מנת לקבוע את קצב הירידה במשקל המתאים ביותר למטופלת באופן ספציפי, חשוב לפנות לדיאטנית קלינית.