מה הסכנות של עודף משקל?

מה הסכנות של עודף משקל?עודף משקל מוגדר כמצב שבו ה- BMI של האדם נע בין 24.9-29.9. BMI הוא מדד שמחושב על ידי חלוקת משקל הגוף (בקילוגרמים) בגובה של הנבדק (ביחידות של מטר) בריבוע.

מדד זה מחלק את האוכלוסייה לקטגוריות שונות שמסייעות למטפלים לנבא את הסיכוי של המטופלים לסבול מבעיות שונות הקשורות ברזון קיצוני, בעודף משקל ובהשמנה.

השמנה מוגדרת כ- BMI ששווה לשלושים או גבוה ממנו ולפיכך עודף משקל הוא השלב שמתרחש לפני ההשמנה. קיימות דרכים נוספות לחישוב עודף משקל אשר נחשבות למדוייקות יותר.

לצד גורמים גנטיים או גורמים שקשורים למצבים פיזיולוגיים לא שגרתיים שמקורם במצב פתולוגי מסוים, עודף משקל מקושר לצריכה עודפת של אנרגיה, מעבר לצרכים האנרגטיים של הגוף. מצב זה אמנם אינו נחשב כמחלה, אך לעודף המשקל ולהשמנה קיימות תחלואות נלוות רבות עליהן נפרט במאמר זה.

פגיעה אורתופדית

ככל שמסת הגוף גבוהה יותר, כך מופעל עומס כבד יותר על כפות הרגליים ועל מערכת היציבה כולה. בעקבות זאת, הזעזועים המורגשים בכפות הרגליים, בעמוד השדרה, באגן ובברכיים בכל צעד וצעד עוצמתיים יותר בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל יחסית לאנשים בעלי משקל תקין ושכיחות הבעיות האורתופדיות בקרב אוכלוסייה זו גבוהה יותר כתוצאה מכך.

יתר לחץ דם

אחת הבעיות החמורות ביותר הקשורות לעודף משקל היא עלייה ברמת לחץ הדם. כאשר מסת הגוף עולה, הלחץ שמפעיל הדם על העורקים עולה בהתאמה וכתוצאה מכך הסיכוי למחלות לב וכלי דם רבות עולה גם כן. במחקרים רבים נמצא כי הפחתה במשקל מובילה לירידה של לחץ הדם בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל ויעילה לא פחות מהתרופות המיועדות למלא מטרה זו.

דימוי עצמי וביטחון עצמי

מעבר לכך שעודף משקל מקושר למגוון רחב ביותר של בעיות בריאותיות, עודף משקל גם עלול להוביל למגוון רחב של בעיות שקשורות לדימוי העצמי ולביטחון העצמי. החברה המודרנית מאדירה את הבריאות ואת המשקל הבריא שלא לומר הנמוך ולפיכך אנשים הסובלים מעודף משקל עלולים לחוש בניכור מצד החברה, להפחית בערך עצמם, להמעיט ביצירת קשרים חברתיים, להמעיט במפגשים חברתיים ועוד. הדבר נכון בעיקר עבור מתבגרים ובני נוער הסובלים מעודף משקל.

הגדלת הסיכוי לחלות בסוכרת

סוכרת סוג 2 היא מחלה שמתרחשת בשכיחות גבוהה מאוד בקרב אנשים שסובלים מהשמנה. למעשה למעלה משמונים אחוז מהחולים בסוכרת סוג 2 הם אנשים הסובלים מהשמנה. רקמת השומן היא רקמה אנדוקרינית חשובה המפרישה מגוון רחב של חומרים המשפיעים על מערכות הגוף השונות.

בין היתר מפרישה רקמת השומן בדגש על רקמת השומן הבטנית חומרים המשרים על תאי הגוף תנגודת לאינסולין. ככל שרקמת השומן גדולה יותר, כך התנגודת לאינסולין חמורה יותר וכך הלבלב צריך להפריש כמות גדולה יותר של אינסולין.

מצב זה מעודד את התפתחות מחלת הסוכרת ובדומה ללחץ הדם, במחקרים רבים נמצא כי החולים בסוכרת סוג 2 שמפחיתים בין חמישה לעשרה אחוז ממשקלם נהנים מאיזון מוצלח יותר של רמות הסוכר בדמם ומשימוש במינון מופחת של תרופות לסוכרת.

הסיכון לחלות בסרטן

מעבר לכל האמור לעיל, כיום ידוע כי עודף משקל מגדיל את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן. כך למשל במחקר רחב היקף שבו נבדקו נתונים של חמישה מיליון אזרחים בריטים, נמצא כי תוספת של שלושה עשר עד שישה עשר קילוגרמים למשקל מגדילה את הסיכוי לסבול מסרטן הרחם בשישים ושניים אחוז, מסרטן הכליה בעשרים וחמישה אחוז ומסרטן צוואר הרחם בעשרה אחוז. באופן כללי עודף משקל מגדיל את הסיכוי לחלות בלמעלה מעשרים סוגים שונים של סרטן.

תזונה נכונה

תזונה נכונה לסובלים מהשמנת יתר הינה קריטית ותפקידה לצמצם את הסיכון לחלות במחלות מסכנות חיים מעיין אלה שצויינו במאמר הנ"ל. תזונה נכונה, לצד פעילות גופנית מוסדרת יכולה לסייע לסגל הרגלי אכילה נכונים ומאוזנים. צריכת פירות וירקות, וויטמינים חיוניים לגוף, כמו גם בניית תפריט תזונתי מאוזן על ידי סיוע בדיאטנית קלינית, יכול למנוע את הסיכון לחלות במחלות מסכנות חיים.

ראו גם:
אילו תרופות גורמות לעלייה במשקל?

גירושים גורמים להשמנה של ילדים

השמנה חברתית – מגפה סביבתית