תבלינים ועשבי תיבול

תבלינים ועשבי תיבולתבלינים ועשבי תיבול משמשים להעשרת הטעם והצבעוניות של מנות, אך בנוסף לכך, הם בעלי תכונות בריאותיות רבות וערכים תזונתיים מסוימים.

התבלינים הפופולאריים ביותר בעולם הם מלח ופלפל ולכל תרבות יש את התבלינים ואת עשבי התיבול הפופולאריים ביותר שלה. תבלינים נפוצים הם למשל קינמון, כמון, פפריקה, זעתר ואורגנו ואילו עשבי תיבול נפוצים הם למשל פטרוזיליה, כוסברה, שמיר ועוד.

היתרונות הבריאותיים של תבלינים ועשבי תיבול

מאחר וקצרה היריעה מלפרט אודות כל עשבי התיבול והתבלינים הקיימים, החלטנו לסכם עבורכם על קצה המזלג את היתרונות הבריאותיים הגלומים במספר תבלינים ועשבי פופולאריים בנקודות להלן:

  • כורכום – הכורכום מכיל כמות נאה של סיבים תזונתיים, ויטמין B6 וברזל. במחקרים רבים נמצא כי צריכה קבועה של כורכום מביאה להפחתת שיעורי הסרטן באוכלוסייה בדגש על סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הריאות וסרטן הערמונית.
  • רוזמרין – הרוזמרין מכיל גם כן כמות נאה של סיבים תזונתיים ובנוסף לכך הוא מכיל גם כמויות גבוהות של סידן ושל ברזל. כמו כן, הרוזמרין מכיל חומרים נוגדי דלקת וכיום חוקרים את היכולת שלו להפחית את מידת החומרה של התקפי מחלת הקצרת (אסטמה).
  • שמיר – השמיר מכיל כמות גבוהה מאוד של פיטוכימיקלים התורמים להאטת תהליכי ההזדקנות, למלחמה בנזקי הרדיקלים החופשיים ולהפחתת הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן ובמחלות לב וכלי דם בדגש על טרשת העורקים.
  • פפריקה – הפפריקה מכילה כמות גבוהה של ויטמין A ולמעשה בכפית אחת של פפריקה ניתן למצוא את מלוא הכמות המומלצת לצריכה יומית של ויטמין זה. בנוסף, הפפריקה מכילה גם כמויות גבוהות יחסית של ברזל.
  • פטרוזיליה – פטרוזיליה מכילה כמויות גבוהות של ויטמין C, ויטמין A וחומצה פולית. כמו כן, במאה גרם של פטרוזיליה ניתן למצוא מחצית מכמות הברזל המומלצת לצריכה יומית. רבים לא מודעים לכך, אבל בכוס אחת של פטרוזיליה ניתן למצוא יותר סידן מבכוס חלב ויותר מפי 2 ויטמין C משניתן למצוא למשל בתפוז.

עשבי תיבול – המקור הטוב ביותר לנוגדי חמצון

במחקרים רבים שבדקו את היתרונות הבריאותיים של עשבי התיבול נמצא כי מדובר על המקור הטוב ביותר לנוגדי חמצון בטבע. העלים הירוקים הם החלק של הצמח שבו מופק החמצן ולפיכך ניתן למצוא שפע של נוגדי חמצון בעשבי התיבול בהשוואה לירקות ופירות למשל. עשבי התיבול שמכילים את השיעור הגבוה ביותר של נוגדי חמצון הם אורגנו, מרווה, נענע, תימין, תה ירוק ומליסה.

שימוש בעשבי תיבול ותבלינים

באופן עקרוני ישנה עדיפות לשימוש בעשבי תיבול טריים על פני מיובשים שכן ככל שהצמח טרי יותר, כך הוא פוטנטי יותר מבחינת הסגולות הבריאותיות שלו. לפיכך, מומלץ להעדיף כוסברה טרייה על פני כוסברה מיובשת ולהעדיף לפזר את הפטרוזיליה לצורך העניין בקערת המרק לפני ההגשה במקום לשלב אותה במרק במהלך הבישול.