באילו תוספי תזונה נעזרים בדיאטה?

אילו תוספי מזון נדרשים לדיאטה?תוספי מזון הם כדורים או כמוסות המכילים מרכיבי מזון מסוימים. כיום שוק תוספי המזון משגשג בצורה בלתי רגילה ובכל חנות טבע או בית מרקחת ניתן למצוא מדפים העמוסים בתוספי מזון מסוגים שונים.

בין היתר מדובר על תוספי מזון שמכילים ברזל, תוספי מזון שמכילים ויטמין B12, תוספי מזון שמכילים סידן ועוד. כמו כן, ישנו מגוון רחב ביותר של תוספי מזון שמכילים תערובת של מספר מרכיבים במקביל כמו למשל תוספי מזון שמכילים ויטמין D וסידן, תוספי מזון שמכילים מספר ויטמינים מקבוצה B במקביל ועוד.

חשוב מאוד לציין כי תוספי מזון לא נחשבים כמוצרים שמסייעים להרזיה וכי בפירוש לא מדובר על מוצרים שנועדו לטפל בהשמנה – מטרתם לתמוך תזונתית במטופלים שסובלים ממחסור במרכיב תזונה מסוים.

בין היתר נעשה שימוש בתוספי מזון במקרים בהם המטופל לא יכול לספוג מרכיב מסוים מהמזון, במקרים בהם המטופל לא צורך תזונה מאוזנת, במצבים בהם המטופל לא אוהב לצרוך מזונות מסוימים שמכילים מרכיב ספציפי ועוד.

תוספי מזון לאחר ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי הוא ניתוח שמטרתו לסייע למנותחים להפחית ממשקלם. נכון לכתיבת שורות אלו קיימים מספר ניתוחים בריאטריים שניתן לחלק לשתי קבוצות מרכזיות להלן:

  • ניתוחים שמביאים להקטנת נפח הקיבה כמו למשל ניתוח שרוול או ניתוח טבעת.
  • ניתוחים שמביאים לקיצור של מערכת העיכול או למעקף של אזורים מסוימים במערכת העיכול וכך מפחיתים את יעילות הספיגה של מרכיבי המזון השונים.
  • יש לציין כי ישנם ניתוחים שמשלבים בין האלמנט המגביל לאלמנט שמעודד תת ספיגה של מרכיבי מזון.

אחת מתופעות הלוואי החמורות של הניתוחים הבריאטריים באה לידי ביטוי במחסור ברכיבי תזונה מסוימים. הסיבה למחסור התזונתי נעוצה הן בעובדה שהמטופלים לרוב מתחילים לצרוך כמויות קטנות יותר משצרכו בעבר, הן בשל העבודה שמטופלים רבים מפסיקים לצרוך קבוצות מזון שלמות והן בשל העובדה שרבים מהמנותחים סבלו מחסרים תזונתיים עוד לפני הניתוח על רקע של תזונה לא מאוזנת ואילו לאחר הניתוח, החסר בא לידי ביטוי ביתר שאת.

לאור כל זאת, על כל מנותח שעבר ניתוח בריאטרי לגשת לטיפול של דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול במנותחים בריאטריים וזאת על מנת לאבחן איזה רכיבים חסרים בתזונה, לאבחן אילו חוסרים קיימים וכן על מנת לתקן את החוסרים התזונתיים ולמנוע התפתחות של חוסרים חדשים. במקרים רבים מאוד אין מנוס מלעשות שימוש בתוספי מזון מכיוון שלא ניתן לפצות על החוסר על ידי מזון בלבד.

יעילות תוספי המזון

באופן עקרוני תוספי מזון אינם מומלצים עבור אנשים שמסוגלים לספוג את רכיבי התזונה השונים דרך מערכת העיכול. הדרך הטובה והבריאה ביותר לספק לגוף את המרכיבים הדרושים לו היא על ידי צריכת מזונות המכילים את המרכיבים הרלוונטיים.

על כן, השימוש בתוספי מזון צריך להתבצע רק במצבים בהם אין ברירה אחרת. הספיגה של המרכיבים בתוספים מתבצעת ביעילות מופחתת בהשוואה לספיגה של מרכיבים מהתזונה, אך כפי שציינו, לא תמיד עומדת בפני המטופל אפשרות אחרת.

כך למשל אנשים שעברו ניתוח טבעת, מתקשים בצריכת בשר ולפיכך נמצאים בסיכון מוגבר לסבול ממחסור בברזל. מחסור בברזל יכול להוביל לאנמיה ולכן במקרים רבים מומלץ למטופלים להתחיל לצרוך תוסף ברזל על מנת להקדים תרופה למכה ולמנוע את החוסר מבעוד מועד.

לסיום, נציין כי בכל מקרה שבו אתם מעוניינים לצרוך תוספי מזון, עליכם ליצור קשר עם דיאטנית קלינית וזאת כיוון שצריכה עודפת של תוספי מזון שלא לצורך עלולה לגרום לתופעות לוואי חמורות ולסכן את הבריאות.