דיאטה לחולי כיב קיבה – אולקוס

דיאטה לחולי כיב קיבהכיב קיבה היא מחלה שכיחה יחסית הפוגעת בעשרה עד שניים עשר אחוז מהאנשים באוכלוסייה הכללית. הכיב נוצר כתוצאה ממגע בין נוזלי העיכול החומציים של הקיבה והפפסין לבין הרירית המרפדת את הקיבה.

באופן טבעי תאי הרירית של הקיבה מסוגלים לעמוד בחשיפה לפפסין ולמיצי העיכול אך במצבים שבהם מנגנוני ההגנה לא מתפקדים ביעילות כתוצאה מגורמים שונים, מיצי העיכול והפפסין מעכלים את תאי הרירית בדומה לאופן שבו הם מעכלים את המזון המגיע לקיבה.

מה הם הגורמים לכיב קיבה?

כיב קיבה יכול להופיע בעקבות מגוון רחב של גורמים. כך לדוגמה הוא יכול להיווצר בעקבות הידבקות בחיידק הנקרא הליקובקטר פילורי, בעקבות שימוש כרוני וממושך בתרופות ממשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAIDS), בעקבות טיפולי קרינה, גורמים מזהמים כמו למשל הרפס סימפלקס, שימוש בתרופות כימותרפיות, שימוש באספירין ועוד.

כמו כן, אנשים שיש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שסובל מכיב קיבה או שסבל בעבר מכיב קיבה, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מהמחלה בעצמם.

חשיבות המעורבות של גורם מקצועי בטיפול

כאשר מאבחנים אדם כסובל מכיב קיבה עליו בראש ובראשונה לקבוע פגישת ייעוץ עם דיאטנית קלינית תוך מתן העדפה לפגישה עם דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בחולי כיב קיבה באופן שגרתי. ההתערבות המקצועית הכרחית כיוון שמדובר על מחלה שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון תסמינים וכן כיוון שמדובר על טיפול המצריך מעקב שגרתי אחרי החולים.

התפריט הנבנה עבור החולים בכיב פפטי צריך להתאים באופן אישי לכל מטופל ומטופל. אמנם ישנן מספר הנחיות כלליות המתאימות עבור כלל החולים, אך בסופו של דבר התפריט משתנה בהתאם לאורח החיים של המטופל, להעדפות הקולינריות שלו, לתגובה שלו למזונות השונים ועוד.

הפחתת המזונות החומציים

בדרך כלל הכאבים מהם סובלים החולים מופיעים במהלך הארוחה. הכאבים החזקים נובעים כתוצאה ממגע בין תאי הרירית לנוזלי העיכול החומציים והפפסין, האחראי לעיכול ופירוק של חלבונים המגיעים מהמזון. לפיכך, חשוב לנסות ולהפחית את כמות המזונות החומציים מהתפריט, שכן המזונות החומציים יכולים גם כן לגרום לתחושות כאב חמורות.

הכוונה היא בעיקר לפירות הדר ומיצי פירות הדר, חומץ, עגבניות, קיווי, ממתקים חמוצים ועוד. באופן כללי מומלץ להפחית את הצריכה של מזונות העשירים בוויטמין C ובמידת הצורך ליטול תוסף ויטמין C על מנת שלא להגיע למצב של חוסר.

הקטנת נפח הארוחות

השאיפה המרכזית של הטיפול התזונתי בסובלים מכיב קיבה היא להפחית את העומס על הקיבה ולהפחית את משך הזמן שבו המזון שוהה בקיבה. לפיכך, ישנה הנחיה כללית לסובלים מכיב קיבה להקטין את נפח הארוחות. בעקבות ההקטנה של נפח הארוחות יש להעלות את כמות הארוחות ואת תדירות האכילה וזאת כדי להימנע מהגעה למצב של חסר קלורי וירידה בלתי רצונית במשקל.

הפחתת כמות השומנים בתפריט

עיקרון תזונתי נוסף הנוגע לסובלים מכיב קיבה קשור לכמות השומן בתפריט היומי. כיום ידוע כי ככול שכמות השומן במזון גבוהה יותר, כך העומס הנוצר על הקיבה גבוה יותר. המשמעות היא שהמזון צריך לשהות יותר זמן בקיבה.

לפיכך, קיימת המלצה גורפת עבור הסובלים מכיב קיבה להימנע מצריכה של מזונות עתירי שומן. השאיפה הכללית היא להימנע מצריכה של מזונות המכילים יותר מחמישה אחוזי שומן והעדפה של מזונות דלי שומן.

כמו כן, ישנה המלצה להימנע מטכניקות בישול הכרוכות בתוספת של שומן ושמן למזון כמו למשל טיגון בשמן עמוק תוך העדפה של שיטות בישול רזות יותר כמו למשל אפייה, בישול במים, אידוי או הקפצה.

קראו עוד: דיאטה לפני ניתוח בריאטרי