כיצד תורמת הפעילות הגופנית לדיאטה?

כיצד תורמת הפעילות הגופנית לדיאטה? ככל שמגפת ההשמנה מתפשטת, כך שוק הדיאטות הולך ומתרחב בהתאמה. לרוע המזל, בקרב רבים מהציבור הרחב קיימת האמונה שאי שם מסתתרת תרופת פלאים בדמות גלולת קסמים שתהפוך אותם לרזים ונחשקים מאי פעם.

האמת היא שספק אם אי פעם יצליחו לייצר גלולת קסמים שכזאת. למעשה, כל מי שאי פעם הצליח להשיל ממשקלו אי אילו קילוגרמים יכול להעיד שמדובר בסך הכול על לא מעט עבודה קשה, על צריכה מופחתת של קלוריות ועל פעילות גופנית כמובן.

הסיבה בגינה פעילות גופנית מוזכרת בנשימה אחת לעתים קרובות כל כך עם דיאטה היא שפעילות גופנית מביאה לשינוי בקצב המטבוליזם ולשריפה מוגברת של קלוריות. לפיכך, הניסיון להפחית במשקל לא יהיה שלם מבלי להתחיל לעסוק בפעילות גופנית.

מה קורה בגופנו כשאנחנו עוסקים בפעילות גופנית?

על מנת להבין את המנגנון הפועל בגופנו בזמן שאנחנו מבצעים פעילות גופנית, ניתן להקביל את הגוף האנושי למכונית. בדיוק כפי שמכונית לא יכולה לנסוע בלי דלק, כך גם גוף האדם זקוק למזון על מנת לבצע פעילות גופנית. מנוע הבעירה הפנימית משתמש בדלק לצורכי אנרגיה בדיוק כמו שהגוף האנושי עושה שימוש ברכיבי המזון השונים בשביל להתנועע ולזוז.

במידה וחומרי הדלק לא נמצאים בשימוש, הם נשארים במכל הדלק של הרכב ובמידה וחומרי המזון לא נמצאים בשימוש, הם נאגרים בצורת שומן. עם זאת, כל אדם שורף קלוריות בזמן שהוא נח ואפילו בזמן שהוא ישן כיוון שכל התהליכים הפיזיולוגיים צורכים אנרגיה ברמה זו או אחרת. מה שמעניין לגלות זה שעל ידי ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, ניתן להאיץ את קצב חילוף החומרים הבזאלי (הבסיסי) וכך לשרוף יותר קלוריות אפילו בזמן מנוחה.

עיצוב הגוף במהלך ההרזיה

מעבר לכך שפעילות גופנית תורמת לשריפת קלוריות, להאצת קצב חילוף החומרים ולבריאות באופן כללי, הרי שפעילות גופנית מסייעת גם להתמודד עם השינויים שעובר הגוף במהלך ההרזיה. כאשר רקמת השומן מתחילה להידלדל, לא תמיד רקמת העור מצליחה להסתגל לשינויים בנפח הרקמות התת עוריות ולפיכך עלול להיווצר מראה של עור רפוי ולא אסתטי.

על ידי עיסוק בפעילות גופנית ניתן לתרום למידת האלסטיות של העור, להחליף את הנפח של רקמת השומן ברקמת שריר וליהנות ממראה אטרקטיבי, בריא ומושך.

עידוד כניסת הגלוקוז לתאים

כל חולה סוכרת סוג 1 יודע שבעת עיסוק בפעילות גופנית, תאי הגוף קולטים את הגלוקוז מזרם הדם באופן יעיל יותר. זוהי הסיבה לכך שחולי סוכרת סוג 1 צריכים להפחית את המינון של האינסולין שהם צורכים בשגרה לפני שהם מתחילים לעסוק בפעילות גופנית. האינסולין הוא הורמון אנבולי, כלומר הורמון שתורם לבניית רקמות, לשחרור של חומצות שומן לדם ולאגירה של אנרגיה.

לפיכך, כאשר אנחנו עוסקים בפעילות גופנית שמביאה לכך שהלבלב יצטרך להפריש פחות אינסולין, אנחנו מעודדים את תהליך ההרזיה ומונעים מצב של "אגרנות אנרגטית".

חשיבות ההדרגה

לפני שנסיים, ברצוננו לגעת בנקודה חשובה מאוד הקשורה לפעילות גופנית ודיאטה. שימו לב – אנשים רבים המעוניינים להפחית ממשקלם, מתחילים לעסוק בפעילות גופנית באופן נמרץ ואינטנסיבי ובמקרים רבים מספור מדובר על אנשים שמעולם לא עסקו בשום סוג של פעילות גופנית. ההתנהגות הזו מובילה ברוב המקרים לחוסר יכולת לעמוד במשטר האימונים שהוכתב מראש, לשבירה רוחנית ולהפסקת הדיאטה.

על מנת ליהנות מכל היתרונות הגלומים בפעילות גופנית, מומלץ להתחיל לעסוק בפעילות גופנית בהדרגה ולהעלות את העצימות ואת התדירות בקצב איטי ככל האפשר. הקפדה על כלל זה תניב פירות בטווח הרחוק.

אולי יעניין אותך גם:

דיאטה הפוכה, באמת יש דבר כזה?