דיאטה לחולי אבנים בכליות

דיאטה לחולי אבנים בכליותאבנים בכליות היא תופעה שיכולה במקרים הקלים כמעט שלא לבוא לידי מבחינה קלינית ובמקרים החמורים ביותר לגרום לפגיעה אנושה לכליות. בתווך ישנו מגוון רחב ביותר של תסמינים המשתנים בין המטופלים בהתאם למיקום של האבנים, סוג האבנים, כמות האבנים, גודל האבנים ועוד. בין היתר אבנים בכליות יכולות לגרום לחום גבוה, בחילות והקאות, הופעה של דם בשתן, כאבים בדרגות עוצמה שונות ועוד.

במאמר שלפניכם נדון בדרכים שבהן ניתן באמצעות תזונה נכונה להפחית את הסיכוי להישנות האבנים בכליות. ההמלצות המופיעות במאמר זה מתאימות בעיקר עבור אנשים שסובלים מאבנים בכליות באופן כרוני, אך מתאימות גם עבור אנשים שסבלו מהתופעה באופן חד פעמי. יש לציין כי לא ניתן באמצעות תזונה להמיס את האבנים הקיימות או לרסק אותן.

חשיבות האבחון של סוג האבנים

לפני שנדון בדרכים השונות בהן ניתן להפחית את הסיכוי להישנות האבנים בכליות, חשוב מאוד להבין שהטיפול התזונתי משתנה בהתאם לסוג האבנים שנמצאו בכליה. להלן הסוגים המרכזיים של האבנים:

  • אבני ציסטאין – מהוות פחות מאחוז אחד מהמקרים של אבנים בכליות.
  • אבני סידן – רוב האבנים בכליות מורכבות מאוקסלט וסידן.
  • אבני חומצה אורית – מופיעות בקרב אנשים הסובלים מרמות גבוהות של חומצת שתן בדם. במקרים רבים אבנים אלו מורכבות מסידן ואוקסלט הנקשרים בעוצמה בעקבות רמת החומציות הגבוהה של השתן.

על מנת לאבחן את המקור לבעיה במטרה להתאים את התפריט למטופל, יש לבצע שני איסופי שתן של עשרים וארבע שעות. לאחר איסוף השתן ניתן יהיה למדוד את הרמה של האוקסלט, הסידן, חומצת השתן, הציטראט, המגנזיום והזרחן.

בנוסף לכך, יש לבדוק את רמת החומציות של השתן. ככול שייאספו יותר נתונים, כך ניתן יהיה להתאים למטופל את הדיאטה המתאימה עבורו באופן הפשוט והמושכל ביותר.

יש לציין כי הציטראט נקשר לסידן וכך מפחית את הסיכוי להיווצרות אבני סידן וכי המגנזיום נקשר כבר במעי הדק לאוקסלט וכך מפחית את הרמה שלו בדם וכתוצאה מכך את הסיכוי להתפתחות של אבני סידן אוקסלט.

דיאטה למניעת הישנות של אבני סידן אוקסלט

להלן העקרונות המרכזיים של דיאטה למניעת הישנות של אבני סידן אוקסלט:

  • במידה והאבנים נוצרו על רקע של רמה גבוהה של חומצת שתן, יש להגביל צריכה של מזונות עשירים בפורינים בדגש על איברים פנימיים, סרדינים וקטניות ובמידת הצורך יש ליטול אלופרינול.
  • במידה והאבנים נוצרו על רקע רמה גבוהה של אוקסלט יש להגביל צריכה של מזונות עשירים באוקסלט בדגש על פטרוזיליה, תרד, אגוזים, בירה, שוקולד ועוד.
  • יש להגביל את צריכת המלח לשישה גרם לכל היותר ליום.
  • חשוב מאוד להרבות בצריכת מים על מנת שתפוקת השתן לא תהיה נמוכה משני ליטר ליממה.
  • יש להקפיד על משקל גוף תקין.
  • הגבלת סידן לא מפחיתה את הסיכוי להישנות אבני סידן אוקסלט ולכן אין להגביל את צריכת הסידן בתפריט.

דיאטה למניעת הישנות של אבני ציסטאין

אבני ציסטאין נוצרות בעקבות מחלה תורשתית הנקראת ציסטינוריה. מחלה זו באה לידי ביטוי בפעילות לא תקינה של הטרנספורטר של חומצות האמינו אורניטין, ארגינין, ליזין וציסטין ולפיכך הן מופרשות בשתן ביתר.

הטיפול במחלה זו מבוסס על צריכה מוגברת של נוזלים לרבות בשעות הלילה (כמות העולה על שלושה ליטר ליממה), הימנעות מצריכת מלח במידת האפשר (דיאטה דלת מלחים), העלאה של רמת ה- PH של השתן מעל ל- 7.5 באמצעות מזונות בסיסיים ובמידה והדיאטה לא מסייעת להפחתת החומרה של האבנים יש לשקול מתן תרופה בשם פניצילאמין.