דיאטה לחולי גסטריטיס – דלקת קיבה

גדיאטה לחולי גסטריטיססטריטיס, או דלקת קיבה היא תופעה שכיחה יחסית שיכולה להתפתח על רקע מגוון רחב ביותר של גורמים. הגורמים המרכזיים לגסטריטיס הם צריכה ממושכת של תרופות ממשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים, אלכוהוליזם או הידבקות בחיידק שנקרא הליקובקטר פילורי. עם זאת, הדלקת יכולה להתפתח גם בעקבות טראומה, זיהום חריף, ניתוח באזור הקיבה, רפלוקס כרוני של דרכי המרה ועוד.

התסמין המרכזי של גסטריטיס הוא כאב חזק בבטן אך ייתכן מאוד שיופיעו תסמינים נוספים כמו לדוגמה קשיי עיכול, תחושה של שריפה או צריבה בבטן העליונה, הקאות ובחילות, תחושה מוקדמת של מלאות, פחד מאכילה המוביל לאובדן משקל לא רצוני ועוד. במאמר שלפניכם נדון בתזונה המתאימה עבור אנשים הסובלים מגסטריטיס.

חשיבות הייעוץ התזונתי

לפני שנדון בסוגי המזונות שמומלץ להימנע מהם כאשר סובלים מגסטריטיס, ברצוננו להדגיש נקודה חשובה הנוגעת לנוכחות של אשת מקצוע העוסקת בטיפול בחולי גסטריטיס באופן קבוע. דיאטנית קלינית העוסקת בתחום יכולה להתאים לכל מטופל ומטופל את התפריט המתאים לו באופן אישי.

חשוב להבין כי למרות שישנם מאכלים שונים שמומלץ להימנע מאכילה שלהם עליהם נפרט בהמשך מאמר זה, הרי שהתפריט משתנה מאוד בין החולים בגסטריטיס. בין היתר התפריט מושפע מהתגובה של המטופל למזונות השונים, מהרגלי החיים והרגלי האכילה של המטופל, מההעדפות הקולינריות שלו ועוד.

בנוסף לכך, חשוב גם להימצא במעקב ובפיקוח של דיאטנית קלינית כיוון שמעבר לכך שישנה חשיבות עליונה לבנייה של תפריט איכותי ומתאים, הרי שיש לדאוג גם לכך שהמטופל אכן יאכל בהתאם לתפריט וכן יש לוודא שהתפריט מתאים למטופל.

הקפדה על ארוחות קטנות ותכופות

הכאבים מהם סובלים חולי גסטריטיס מקורם במגע של הדלקת עם מיצי העיכול החומציים של הקיבה. לצורך העניין גם במידה ואדם סובל מדלקת בעור, הרי שכאשר האזור המודלק יבוא במגע עם חומר חומצי, הדבר יסב לו כאב רב. ככול שנפח המזון הנצרך במהלך הארוחה גדול יותר, כך כמות מיצי העיכול שמפרישה הקיבה תהיה גדולה יותר ובהתאם גם הכאב יהיה חמור יותר.

לאור זאת, מומלץ מאוד להימנע מצריכה של ארוחות גדולות ולהעדיף לאכול ארוחות קטנות תוך פיזור של הארוחות על פני שעות היום. ארוחות קטנות יתרמו לפינוי מהיר של הקיבה ויגרמו להפחתה במידת החומרה של הכאב בכול ארוחה.

הימנעות מאכילת מזונות שעלולים לגרות את הקיבה

מעבר לכך שמיצי העיכול החומציים שמפרישה הקיבה יכולים לגרות את הדלקת ולהסב כאב לחולים, הרי שישנו גם מגוון רחב ביותר של מזונות שיכולים לגרום לגירוי של האזור המודלק ולהסב כאב למטופל. לפיכך, מומלץ מאוד להימנע ממזונות כאלו כשבין היתר מדובר על המזונות הבאים:

  • מזונות מלוחים מאוד – הכוונה היא בעיקר לחטיפים מלוחים, דגים מומלחים, סויה, מלח שולחן ועוד.
  • מזונות חריפים – הכוונה היא בעיקר לרטבים חריפים כמו למשל טבסקו, סרירצ'ה ועוד.
  • מזונות חומציים – הכוונה היא בעיקר למיצים חמוצים, פירות הדר ועוד.

הימנעות מצריכת מזונות שומניים

ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על משך הזמן שבו המזון ישהה בקיבה ואחד מהפרמטרים המשמעותיים והחשובים ביותר הוא כמות השומן במזון. ככול שכמות השומן במזון גדולה יותר, כך המזון נשאר בקיבה למשך זמן רב יותר.

לפיכך, מומלץ להימנע מצריכה של מזונות שומניים ולהעדיף לצרוך מזונות דלי שומן. כך למשל במקום בשר אדום עדיף לאכול חזה עוף, במקום לטגן את המזון יש להעדיף לאפות אותו, לבשל אותו במים או לאדות אותו וכן יש להקפיד שלא להוסיף יותר מדי שמן לאוכל באופן כללי.